اخبار ، اطلاعیه ها و مقالات

تاریخچه شرکت اوپل
گروه خبری : ارتباط با مشتریانتاریخ انتشار : 1396/01/25مرجع :
1862-1898
Adam Opel (آدم اوپل) شرکت خود را در تاریخ 21 ژانویه سال 1862 در Rüsselsheim (روسلزهایم) تاسیس کرد. این اولین گام در یک سفر طولانی از نوآوری بود. اگر بخواهیم نگاهی نزدیک تر به تاریخچه این شرکت داشته باشیم باید گفت آدام اوپل در سال 1862 پس از سال ها اشتغال حرفه ای به فلز کاری، کسب و کار خود را با ساختن اولین چرخ خیاطی آغاز می کند و بستر شرکت اوپل اینگونه شکل می گیرد؛ یک سال بعد،کارخانه توسعه می یابد و آدام اوپل اولین کارمندش را استخدام می کند پس از آن ترویج محصول خود را با یک آگهی در روزنامه شروع می کند. در سال 1868 کسب و کار ماشین چرخ خیاطی رونق می گیرد و آدام اوپل به اولین ساختمان کارخانه ی خود نقل مکان می کند.
آدام اوپل در سال 1868 با Sophie Scheller (سوفی شِلِر) که فرزند یک کارخانهدار بود، ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند پسر به نام های Carl (کارل)، Wilhelm (ویلهلم)، Heinrich (هاینریش)، Friedrich (فردریش) و Ludwig (لودویگ) شد.
در سال 1886 آدام اوپل با ورود به کسب و کار پررونق دوچرخه سازی گام دوم خود را جهت فراهم آمدن بستر لازم برای کارخانه اوپل محکم تر برداشت. از آنجا که پسران او که از مشتاقان دوچرخه سواری بودند؛ برنده بیش از صد مسابقه دوچرخه سواری با دوچرخه های ساخت اوپل در سال های 1886 تا 1898 شدند. بدین ترتیب در کمتر از چهل سال، اوپل بزرگترین تولید کننده دوچرخه در جهان شد. متاسفانه خالق اوپل در 1895 در سن 58 سالگی درگذشت و همسرش Sophie Scheller (سوفی شِلِر) با حمایت فرزندانش مسئولیت اداره ی شرکت اوپل را به عهده گرفت.
1899-1919
کارخانه خودروسازی اوپل بعد از مرگ بنیانگذار خود در سال 1899 شروع به تولید خودروی سواری تحت امتیاز شرکت Lutzmann به عنوان اولین خودروی سواری ساخت اوپل نمود این خودرو بسیار شبیه به کالسکههایی بود که با اسب حرکت میکردند و جالب آنکه در سال 1901 Heinrich von Opel (هاینریش فون اوپل) در صعود به تپه با خودروی Lutzmann برنده می شود. از وقایع قابل توجه در این سال می توان به ساخت اولین موتور سیکلت توسط اوپل و همچنین قرارداد با کارخانه ی فرانسویAlexandre (الکساندر دراک) اشاره کرد؛ توسط این قرارداد اوپل توانست خودرو های دراک را تحت لیسانس آن شرکت تولید کند و و اینگونه بود که در سال 1902 خودرویی با بدنه اوپل بر روی شاسی Drracq و دو سیلندر، به نام Opel Darracq تولید گردید. اولین خودروی تولیدی در نمایشگاه Hamburg Motor show در همان سال به نمایش درآمد و چهار سال بعد از آن شروع به تولید تحت عنوان Opel Darracq شد، ولی در سال 1907 این همکاری به پایان رسید.
در سال 1909، برادران اوپل یک خودروی دونفره برای استفاده پزشکان ساختند که به Doctor Car معروف شد. این خودرو مخصوص پزشکانی بود که به ملاقات بیماران خود میرفتند و مناسب جادههای ناهموار آن زمان بود. از اینرو بسیار مورد استقبال پزشکان قرار گرفت و تنها به قیمت 3950 مارک بفروش میرفت. در سال 1911 کارخانه اوپل در یک آتشسوزی از بین رفت و یک کارخانه جدید با ماشینآلات و امکانات جدیدتر و مدرنتر ساخته شد.
در سال 1914 اوپل به بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی آلمان تبدیل شد و آنقدر گسترش یافت که مجبور به استخدام زنان برای خط مونتاژ خود شد. در طی این سال ها اوپل در کنار تولید خودرو به ساخت دوچرخه و موتورسیکلت نیز می پرداخت؛ اما در سال 1917 به تولید دوچرخه پایان داد. از دیگر اتفاقات این دهه می توان به افتتاح مسیر مسابقه اوپل واقع در جنوب روسلزهایم در سال 1919 اشاره کرد.
1920-1945
قبل از آغاز دهه 1920 اوپل تنها، تولید خودرو را مورد توجه قرار داد تا جایی که در سال 1920 به رقم یک میلیون خودرو در سال دست یافت.
در سال 1924، اوپل شروع به ساخت خودرویی دونفره به نام Loub Frosch توسط خط تولید خود کرد. خودرو تولیدی Loub Frosch منحصراً در یک رنگ سبز قوی تولید و به قیمت گزاف 4500 مارک بفروش رسید؛ اما در دهه 1930 این مدل خودرو با افت قیمت به مبلغ 1990 مارک به فروش رسید. در آن زمان اوپل تصمیم گرفت صنعت حمل و نقل موتوری که اغلب مختص افراد ثروتمند بود را به یک حقیقت برای کلیه طبقات جامعه تغییر دهد. در سال 1928 اوپل صاحب 37.5 درصد از سهم بازار خودرو و همچنان صدرنشین صادرکنندگان خودرو در کشور بود. به دلیل همین موفقیت ها، یک سال بعد، شرکت جنرال موتورز حدود 80 درصد سرمایه خود را در اوپل به کار انداخت و به بزرگترین شریک اوپل تبدیل شد. باید گفت دهه 1930، زمان رشد اوپل بود که توانست با تولید 130267 دستگاه خودرو، بهترین و بزرگترین کارخانه تولیدی خودرو در اروپا شود و رتبه هفتم جهانی را نیز کسب کند.
اوپل همچنین اولین خودرو با بدنه فلزی به نام Olympia را در سال 1935 روانه بازار کرد. این خودرو با حالت آئرودینامیک و وزن سبک خود تحول در میزان مصرف سوخت و شکل ظاهری ایجاد کرد و این نمادی برای خلاقیتهای نوآورانه در تاریخ خودروسازی است.
اولینKadett به عنوان خودرویی که تماما بدنه ایمنی داشت در سال 1936 توسط خط مونتاژ روسلزهایم تولید شد؛ در همان زمان Opel Super 6 زیبا و قدرتمند وارد بازار شد.
در اواخر سال 1938، Opel Blitz با موتور 3.6 لیتری و قابلیت حمل 3 تن بار جهت استفاده در ارتش ساخته شد. یکی از پرکاربردترین خودروهای آن زمان در ارتش خودرویی به نام Kettenkrad که این محصول از ادغام تراکتور و موتورسیکلت با موتور 1.4 لیتر Olympia چهار سیلندر و نیروی محرکه چرخهای جلو به منظور چرخش راحتتر در پیچها و تقاطعها و ترمزهایی شبیه بلدوزر. Kettenkrad خودرویی بود که مجهز به محافظ گلولههای تانک بود و برای حملونقل افراد در دوران جنگ استفاده میشد. همزمان با پیشرفت جنگ، ارتش به فکر خودروهایی با سیستم خنککننده هوا روی آورد تا در هر شرایط آبوهوایی قابلیت کار را داشته باشند.
پس از وقوع جنگ جهانی دوم اوپل هیچ خودروی غیر نظامی تولید نکرد و به جای آن به ساخت ادوات نظامی و قطعات هواپیماهای جنگنده پرداخت. متاسفانه شرکت در زمان جنگ جهانی دوم مورد حمله هوایی قرار گرفت و پس از بمباران کارخانه روسلزهایم در سال 1944 ، از این محل چیز جز مخروبهای باقی نماند.
در سال 1945 کل امکانات تولید Kadett برچیده و به اتحاد جماهیر شوروی به عنوان غرامت داده شد.
1946-1970
کارخانه اوپل واقع در منطقه اشغالشده توسط آلمان در روسیه Leipzigyoo در 1946 به آلمان انتقال یافت. یک سال بعد خودرویی به نام Maskvitchyoo و با یک خط تولید در مسکو راهاندازی شد. پس از اندکی بازسازی، شرکت اولین کامیون جنگی 1.5 تنی خود به نام OPEL BITS را ساخت و در سال 1947 نیز کامیون جنگی Olympia را تولید کرد؛ اما طی این سال ها شرکت با رکود مواجه بود وتنها 839 خودرو تولید کرد.
در سال 1948 جنرال موتورز رسما مدیریت اوپل آدام را به آقای Edward w.zdunek مدیر قبلی جنرال موتورز در منطقه اروپا واگذار کرد و این پست تا سال 1961 همچنان ادامه پیدا کرد. در 1951،Olympia با صندوقعقب و چرخ 15 اینچی بجای 16 اینچی در اولین نمایشگاه بعد از جنگ آلمان رونمایی شد.
در سال 1953، Olympia Rekord با جلو پنجره ای به شکل دهان کوسه در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت به نمایش گذاشته شد.
بعد از پایان جنگ، شرکت با بازسازی کامل، دوباره تولیدات عادی خود را از سر گرفت و به دوران اوج خود بازگشت و در سال 1962 به دوران محبوبیت خود رسید.
سال 1970، سال تولید کلاس متوسط Ascona A و مدل اسپرت Manta A بود.
1971-2000
اوپل در سال 1972 بزرگترین تولیدکننده خودرو در آلمان شد. در سال 1977، اپل مدل های Senator و Monza را عرضه کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در سال 1982 اوپل خط تولید جدید خود را در زاراگوزا و اسپانیا برای تولید خودروی معروف اوپل کورسا راه اندازی کرد که این خودرو به محبوبیت زیادی رسید. در سال 1987 شرکت اوپل 125 سالگی خود را جشن گرفت.
شرکت اوپل با شهرتی روزافزون در اروپا و دیگر نقاط جهان محبوب تر شد تا جایی که در سال 1993 کارخانه تولید موتور را در آمریکای شمالی به راه انداخت و در سال 1994 اوپل با تولید بیش از 30 میلیون خودرو در سال به عنوان مهم ترین اسپانسر از طرف فیفا برای جام جهانی 1994 در آمریکا انتخاب شد. اوپل در سال 1995 اولین کارخانه خود را در هلند و سپس در سال 1997 کارخانه ای دیگر را در ایتالیا تاسیس کرد.
بعد از 2000
در سال 2002 اوپل کمپین تصویر نو خود را به نام (اوپل، فکری تازه برای خودروهای بهتر) آغاز می کند.
اوپل تا سال 2004 حدود 60 میلیون خودرو تولید کرده بود.
با ورشکستگی جنرال موتورز در سال 2009، این شرکت مجبور به فروش جزئی مالکیت اوپل به متقاضیان متعددی شد. ۲۰ درصد از سهام اوپل اکنون متعلق به شرکت کاناداییMagnum international ، ۱۰ درصد مربوط به اتحادیه کارمندان و فروشندگان اوپل، ۳۵ درصد یک بانک در روسیه و ۳۵ درصد دیگر متعلق به جنرال موتورز میباشد.
اوپل با شهرتی که به دست آورده، امروزه محصولاتش به بیش از 90 کشور جهان صادر می شود و از آنجا که محصولات اوپل کیفیت و زیبایی خاصی دارند، در دنیا با استقبال خوبی مواجه می شوند.
آرم شرکت اوپل از یک صاعقه کوچک افقی داخل یک دایره تشکیل شده است. در آغاز شکل گیری آرم اوپل تصویر یک دایره و یک پیکان دیده می شد. تصویر اولیه تداعی کننده ی پرنده ای بود که در حال طی کردن کره زمین است اما به درستی مشخص نیست که صاعقه چه زمانی جای شکل اولیه را گرفته است از طرفی صاعقه سمبل تند و تیز بودن است و از طرف دیگر می توان گفت این نشان نمادی از نیروی الکتریسیته است چون تاسیس کارخانه اتومبیل سازی اپل مصادف بود با آغاز عصر الکتریسیته.